[python-nl] Visual Python

Anton Vredegoor anton.vredegoor at gmail.com
Thu Dec 17 08:30:11 EST 2015

Hoi Marc,

On Thu, 17 Dec 2015 06:49:23 +0100
Marc Stevens <marcs at ziggo.nl> wrote:

> Ik programmeer al een tijdje in python en na een tijdje er achter
> gekomen dat je je programma’s professioneler kunt maken met echte
> vensters en knoppen. Daardoor ben ik uitgekomen bij het programmaatje
> Visual Python Tkinker IDE. Dat heb ik gedownload van
> SourceForge.net , maar dat werkt niet zo perfect. Omdat het een al
> wat oudere software is, heb ik er speciaal een ouder Python versie
> (3.1) geistalleerd,maar dat werkt ook niet zo perfect. Hoogst
> waarschijnlijk is het gewoon verouderde software en werkt het
> misschien niet zo perfect omdat ik ook werk met windows 10. Zijn er
> [...]

Iemand zal de kop er toch moeten afbijten, dus zal ik het maar doen.

Ondertussen heb je toch wel min of meer wel de maximaal mogelijke
verwarring gezaaid, dus schrik niet als er ook weer veel achter mij
aan komen om een en ander te corrigeren.

Ten eerste de titel: 'visual python', ja dat bestond ooit wel maar dat
mocht niet meer zo heten omdat het conflicteerde met andere software
die ook 'visual' er in hadden staan. Het heet dus nu vpython. Het is
een erg leuk programma om 3D dingetjes mee te doen. Het kan ook wel
menus en knoppen, maar daar is het niet in de eerste plaats voor
bedoeld. Het gebruikt intern wxpython voor die menus en knoppen.

Dan tkinter, dat is iets wat op tcl gebaseerd is, met tk als een
schilletje er om heen, en python weer als een schilletje daar om heen,
het is al erg oud maar nog steeds goed, python zelf levert een
editor mee die met behulp van tkinter geschreven is: die editor
heet idle.

Dan sourceforge, ja dat was vroeger de 'go to place' maar ze zijn een
beetje uit de gratie wegens ongewenste reclame en dus is wat daar staat
vaak niet meer zo 'up to date': de originele software auteurs zijn naar
elders vertrokken, github of zo.

Dan python 3 of python 2, de meeste nieuwkomers beginnen gelijk met 3,
en gelijk hebben ze, waarom iets ouds (python 2) leren wanneer iets
nieuws de toekomst is. Maar helaas is het wel zo dat er nog veel
programmas voor python 2 geschreven zijn en die zal je dus even moeten
opfrissen voor je ze kan gebruiken, bijvoorbeeld tkinter krijgt een
andere naam, en het print statement werkt anders.

Dan windows, dat heb ik zelf al een tijd geleden omgeruild voor cygwin,
dat is een soort unix terwijl je toch op windows kan blijven werken,
maar op den duur was dat toch niet meer genoeg en ben ik helemaal
overgestapt op eerst ubuntu en later debian, wat linux varianten zijn.

Veel python software werkt beter onder linux (oei, vind ik dan) dus
wellicht kan je iets via cygwin proberen te doen als het niet meteen
met windows werkt.

Wat je eigenlijke vraag betreft weet ik niet zo goed wat ik je kan
aanbevelen, ik ben zelf iemand die nog steeds graag met python 2 en
tkinter werkt, maar af en toe kom ik wel in aanraking met wxpython
(vooral via vpython dus) maar ook qt wordt steeds interessanter.

Maar omdat je op windows werkt zou ik zeggen probeer wxpython, dat was
volgens mij een van de eersten die op windows redelijke knoppen en zo
bood, niet dat tkinter niet deugde, maar het zag erg niet al te gelikt
uit. Er was daar toen ook een editor die in wxpython geschreven was
bij.

Toch werkt het allemaal niet via een grafische menu editor om de knoppen
en dergelijke met de muis op een canvas o.i.d. te zetten: Je  zal ze via
de code editor 'met de hand' moeten invoeren.

Als je de layout van de user interface ook grafisch wilt doen, daar zijn
ook wel editors voor maar daar weet ik niet zo veel van af, het komt er
meestal op neer dat je een apart programma gebruikt om de layout te
maken en dat programma schrijft dan een configuratie file weg die dan
door je grafische programma weer wordt geïmporteerd.

Zie bijvoorbeeld
https://en.wikipedia.org/wiki/WxGlade

Groet,
		Anton.

p.s. ik zie dus nu hier dat

http://visualtkinter.sourceforge.net/

gebruikt maakt van microsoft visual C++, de software die er voor
zorgde dat vpython een andere naam moest kiezen, waar ik het
eerder al over had. Ook is het geschreven voor python versie 2.6.4, wat
waarschijnlijk ook de reden is dat het niet werkt met python 3.1. Het
is echter mogelijk verschillende versies van python naast elkaar te
installeren op dezelfde computer, maar dan moet je wel in de gaten
houden met welke python je je scripts runt.