[python-nl] nieuwe ontwikkelingen - pypy

Martijn Faassen faassen at startifact.com
Tue Dec 13 15:37:31 CET 2011

2011/12/13 Wichert Akkerman <wichert at wiggy.net>:

> Ik zou het laten afhangen van wat je nodig hebt. Je hebt kans dat als je nu
> voor python 3 kiest je 15 wielen opnieuw moet uitvinden en/of je 58 packages
> eerst zelf moet gaan porten naar python 3. Dan ben je helemaal hip, maar ben
> je vreselijk veel tijd kwijt. Maar het zou ook kunnen dat je sowieso alles
> zelf wil/moet maken - dan zou je net zo goed nu met python 3 kunnen
> beginnen.

PyPy heeft overigens ook een porting-barierre, omdat veelgebruikte
libraries op C gebaseerd niet werken onder PyPy. Er is wel een hack om
het soms te laten werken, maar dat is nog lang niet volwassen genoeg
(als dat al ooit gaat gebeuren). Voor pure-python (2.x) libraries
werkt PyPy echter prima in mijn ervaring, inclusief complexe software
zoals buildout en dergelijke. Verder is de kans groot dat er meer
Python 2.x libraries gaan ontstaan.

> Ik verwacht dat python 2 de komende 10 jaar nog goed genoeg
> ondersteund is om er nu een groot project mee te gaan doen. Op dit moment
> wordt er in ieder geval nog heel veel meer nieuwe python 2 dan python 3
> software gemaakt.

Lijkt mij ook. Ik denk ook dat dit gaat leiden tot wat nieuwe
ontwikkelingen rondom Python 3, 2, en PyPy de komende jaren. Wat
precies is moeilijk te voorspellen, maar ik acht de kans redelijk
groot dat de adoptiecurve van Python 3 niet helemaal gaat verlopen als
verwacht. Ik zelf denk dat ze een beetje vroeg roepen dat er nooit een
Python 2.8 gaat komen. Aan de andere kant zijn porting efforts zoals
bij Django & Pyramid wel indrukwekkend, maar je haalt jezelf dan wel
veel problemen op de hals zonder duidelijke voordelen.

Groeten,

Martijn