[python-nl] OSX Lion recente versie Python ?

Ronald Oussoren ronaldoussoren at mac.com
Tue Aug 2 09:39:41 CEST 2011

On 1 Aug, 2011, at 20:28, Floris van Manen wrote:

> Na de installatie van Lion op mijn MacBookPro zie ik dat ik in de /Library/Frameworks/Python.framework/Versions/ met zes verschillende smaken zit.
> 2.4 2.5 2.6 2.7 3.1 3.2
> Met versie 2.6 als Current.
>
> Daarnaast heb ik via MacPorts zelf 2.7 in het /opt/local pad gezet (inclusief alle packages)
> Dat is de versie die ik op het moment zlef gebruik.
>
> Welke (systeem) versies zouden zonder zij-effecten verwijderd kunnen worden ?

/Library/Framework/Python.framework bevat versies die je zelf geinstalleerd hebt, en die kunnen dus zonder problemen weer verwijderd worden. Om dezelfde reden kan je de macports versie ook veilig verwijderen.

/usr/bin/python en /System/Library/Frameworks/Python.framework zijn van het systeem en kan je daarom beter niet verwijderen. Ik heb geen idee of de client versie van OSX nog afhankelijkheden naar Python heeft, de server editie heeft dat zeker.

> Heeft het voordelen om de python.org distributie te gebruiken ipv de MacPort ?

De python.org versie heeft geen afhankelijkheden naar MacPorts, wat zowel voor als nadelen heeft.  Een voordeel is dat je de python.org versie wat makkelijker op andere systemen kan installeren, een nadeel is dat het met macports iets eenvoudiger is om extra s/w te installeren en zeker als het om python packages gaat die afhankelijkheden hebben naar C software.

Wat voor de python.org versie wel belangrijk is: als je die installeert is het sterk aan te raden om de intel-only 10.6 installer te gebruiken, de 32-bits installer die ook op eerdere OSX releases werkt maakt voor het bouwen van extenties gebruik van een compiler versie die niet met Xcode 4 meegeleverd wordt (de Xcode versie voor Lion die je gratis kan downloaden via de appstore).