[python-nl] Google app engine: Django of iets anders?

Bram Duvigneau bram at bramd.nl
Sun May 30 18:59:53 CEST 2010

Pythonistas,

Ik ben aan het kijken naar Google appengine voor een nieuw projectje.
Tot nu toe heb ik alleen met Django gewerkt voor Python webapps, daarom
leek Django me ook een logische keus om op appengine te gebruiken.

Nu ik een beetje aan het prutsen ben, lijkt Django me steeds minder
aantrekkelijk op appengine. Ten eerste ben ik bang dat de overhead van
het hele Django framework merkbaar gaat worden, om dat appengine
CGI-based is. Ook kan ik out of the box de Django model layer/ORM niet
gebruiken en de ORM is natuurlijk ook niet heel erg geschikt voor de
mogelijkheden en onmogelijkheden van Google's datastore.

Met de ORM verlies je meteen een ander voordeel van Django, namelijk de
pluggable apps die je dan toch zult moeten aanpassen voor Appengine
inclusief de Django admin.

Wat nog wel aantrekkelijk is:
  * URL routing
  * Forms
  * Django template language

Ik zit erover te denken om geheel van Django af te stappen en een custom
stack te bouwen. Voor URL routing en wat andere basis-zaken zou ik
repoze.bfg kunnen gebruiken. Ik heb bfg nog nooit gebruikt, maar ziet er
goed gedocumenteerd en bruikbaar uit. Voor forms weet ik nog niet wat
een goede optie is en Jinja2 ziet er interessant uit als template
language. Heeft iemand hier weleens een wat serieuzer/groter project op
appengine gedraaid en wat zijn jullie ervaringen m.b.t. Django of zelf
een stack bij elkaar schrapen?

Bram