[python-nl] python system administration

Bram Duvigneau bram at bramd.nl
Thu Oct 15 22:34:03 CEST 2009

On 15-10-2009 20:27, Jan-Wijbrand Kolman wrote:

> Hhm, tja, het is geen Python, maar bij The Health Agency gebruiken we
> daar puppet[1] voor.
>
> Het kan alles wat je beschrijft en meer. Het biedt een zeer
> configureerbare en declaratieve manier van systeem-beheer. Al is de
> learning curve soms wat steil. Persoonlijk zou ik puppet zeker grondig
> bekijken. Zelf dingen bouwen (in Python!) is erg leuk, maar als er al
> een soepel draaiend wiel te vinden is, is het misschien handiger het
> niet zelf uit te vinden...

Puppet staat bij deze ook op mijn "moet ik eens bekijken" lijstje. Ik
heb onlangs een fabfile gemaakt om een kale machine om te toveren tot de
Django ready webserver zoals wij die vaak hebben. Veel gebruik van sed
en andere enge tools. Fabric leek niet echt de perfecte tool om dit te
doen, maar altijd nog stukken beter dan alles handmatig doen, zoals men
dat al jaren deed.

Bedankt voor de tip,

Bram