[python-nl] PUNIC

Alex de Landgraaf alex at delandgraaf.com
Tue Sep 7 16:00:46 CEST 2010

Gerard Petersen wrote:
> Prima initiatief!

Dank!

> Ik wil hier niet meteen de dialoog opstarten maar wat
> is de rijkwijdte van het door jou gebruikte woord "systeem"? De python
> code, het framework, webserver software, het OS; in cluster, de hardware
> setup, etc.

Een systeem in mijn ogen is de hele software stack, maar de nadruk moet
liggen op de python code aangezien dat het lastigste is om over te nemen.

Ik zou niet verwachten dat iemand met Pylons/IIS/Win32 ervaring een
Django/Apache/*nix systeem zou kunnen overnemen of andersom. Het is dus
zaak om veel mensen die kennis hebben van verschillende systemen bij
elkaar te krijgen zodat een eventuele 'incident' zo soepel mogelijk
afgehandeld zou worden.

Hardware? Dat zou ik gewoon beschrijven (incl wie het beheer doet en wat
voor afspraken er zijn) maar dat zal voor de meeste systemen niet zo
boeiend zijn. Of je moet een 200-node cluster draaien.

> Wellicht wat 'over the top' maar enig kader stellen lijkt me wel op z'n
> plaats mbt wat de PUNIC op moet kunnen vangen. Anders zitten we ineens
> met een paid (remote) management service ;)

Dat moeten we zeker doen (vandaar dat ik het in mijn eerste mail had
over het tot een net einde te brengen, en niet overnemen van systemen),
al kunnen we zulke zaken wellicht wat beter discussiëren tijdens de
volgende PUN. Ik wou vooral dat de mensen die geïnteresseerd zijn er
eerst over nadenken wat ze zouden verwachten en wat ze denken dat het
beste zou werken.

> Ik heb zelf een webapp draaien alwaar een buitenstaander zich, naast de
> code, behoorlijk in zal moeten inlezen m.b.t. bijvoorbeeld de procedure
> voor release cycles, om er maar eentje te noemen. Of sla ik hier de
> plank volkomen mis?

Het is in mijn ogen onmogelijk om een systeem zo te documenteren dat
iemand anders er meteen mee overweg kan, zeker inclusief procedures,
afspraken met opdrachtgevers etc.

Het bus-document zou meer een eerste stap moeten zijn waarmee punica
(veel leuker dan punikkers!) kunnen beoordelen of ze het systeem over
zouden kunnen nemen, hierover in gesprek willen gaan met de
opdrachtgever en de eerste stappen voor een nette afronding/overname
kunnen maken.

Maar als jullie denken dat een bepaald formaat / eisen zouden helpen dan
 zou ik me daar ook in kunnen vinden. Ik zou alleen liever minder
documentatie willen hebben dat klopt dan een projectplan van 5 jaar
geleden waar je inmiddels weinig meer aan hebt.

Er is genoeg interesse om tijdens de volgende PUN verder over te
brainstormen, ik denk dat we hier een mooi clubje voor kunnen maken.

groet,

Alex