[python-nl] Django or something else ?

Tim Molendijk tim at timmolendijk.nl
Tue Mar 3 21:28:36 CET 2009

Hoi Stef,

Zelf heb ik geen hands-on ervaring met web2py, maar het lijkt me dat een
simpele web app zoals een survey hoe dan ook met ieder framework tamelijk
gemakkelijk gebouwd zou moeten kunnen worden. Dus in die zin maakt het voor
deze specifieke klus niet zo gek veel uit welke keuze je maakt. Als ik in
jouw positie zou zitten zou ik zwaar mee laten wegen hoe mijn
toekomstplannen eruit zouden zien. Welk framework past het beste bij het
werk dat ik in de komende jaren van plan ben te doen?

Mijn ervaring met Django is dat het in eerste kennismaking erg elegant en
gemakkelijk is om mee te werken. Zolang je niet al te eigenwijs bent en je
enigszins voegt naar de wijze waarop de verschillende onderdelen van het
framework gebruikt wensen te worden, geeft het echt een enorme boost aan je
productiviteit. Wat ook een hele grote rol speelt is de zeer goed
onderhouden en goed geschreven documentatie die beschikbaar is. Daarbij weet
je dat het project het stadium van one-man-show reeds sinds lange tijd
ontstegen is, hetgeen veel vertrouwen inboezemt aangaande de continuïteit
van de software. Wat ik na een tamelijk lange tijd intensief gebruik als
nadeel ervaar is dat je op een gegeven moment, bij te specifieke wensen, wel
tegen de grenzen van enkele onderdelen (in mijn geval models/ORM,
(model)forms en templates) op gaat lopen. Dat is nooit een echt probleem
omdat je altijd componenten kan vervangen of functionaliteit kan overriden
maar dat doet de strakheid van het framework wel wat geweld aan. Daarbij ben
ik niet heel erg te spreken over de broncode, die is hier en daar nog wel
eens een rommeltje.

Gr.,
Tim

http://timmolendijk.nl