[PLPUG] Python dla studentów, uczniów, nauczycieli

Kamil Gałuszka galuszkak w gmail.com
Czw, 21 Lis 2013, 15:25:11 CET

Hej,

Jako, że wątek pojawia się już parokrotnie a było na spotkanie
założycielskim powiedziane, że będziemy o tym rozmawiać to pozwolę sobie
zacząć dyskusję, bo pada już parę propozycji od różnych kół naukowych.

Problematyka.
Python w edukacji. Uważam, że warto sprawę rozwiązywać i budować systemowo.
Dlatego warto skorzystać z tego co wypracowali inni już w tym temacie.
Wydaje mi się, że tego może być trochę i warto najpierw zacząć z materiałem
przepracowanym. Nie warto tworzyć szkolenia/podręcznika/zajęć bez uwag, czy
testowania tego co stworzymy.

Nie jest tajemnicą, że Python jest wykładany na niektórych uczelniach.
Proponuję, żebyśmy dotarli do tych osób i poprosili ich najpierw o ich
metodykę, materiały których używają i spytali o ich doświadczenia.

Moja wiedza jest ograniczona w tym zakresie ale:
A ) Krzysztof Dorosz PhD - AGH. Prowadzi zajęcia z Pythona. Tu jest jego
github z zajęć. Mają popularność na Twitterze :).
https://github.com/agh-glk/python-lecture

B ) Dominik Kozaczko - doktorant na ATH. Obecnie prowadzi spotkani z
Pythona w ramach koła naukowego RESET. Dominik ( możliwe, że ktoś go zna
jako organizator Dni Wolnego Oprogramowania ) prowadził zajęcia z Pythona
dla uczniów liceum przez parę lat. Prowadził też zajęcia z Pythona zamiast
Pascala. Do tego przetłumaczył całą książkę "Ukąś Pythona", tłumaczenie
podręcznika Byte of Python dostępne tutaj:
http://python.edu.pl/

C ) Jest masa nauczycieli akademickich robiących zajęcia z Pythona
niektórych których znalazłem:
* Agnieszka Nowak - Brzezińska - UŚ w Sosnowcu
Podstawy Pythona http://zsi.tech.us.edu.pl/~nowak/python/index.html

* Jan Jełowicki - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
http://karnet.up.wroc.pl/~jasj/cwiczenia/index3.html

* Matematyka dla ciekawych świata - projekt z pełnym kursem Pythona dla
licealistów.
 http://licealisci.icm.edu.pl/drupal/?q=node/35

* Tu wpisz kolejne itd itd itd.

I wiele wiele więcej. Nie miałem czasu szukać dalej, ale mam nadzieje, że
rozumiecie problem. Kursów wprowadzenia do Pythona na polskich uczelniach
jest trochę. Ci ludzie mają coś więcej niż materiały. Mają doświadczenie
pracy z studentem i tym materiałem. Wiadomo wtedy co jest problemem w
przyswajaniu wiedzy i jak to można ulepszyć.

Druga rzecz, że kursów wprowadzających w Pythona jako CS 101 jest też sporo
za darmo w ramach zajęć z możliwością dyplomu/certyfikatu ukończenia. Mówię
tu o kursach akademickich oczywiście jak np:
* Udacity CS101 "Introduction to Computer Science"
https://www.udacity.com/course/cs101
* Kurs z MIT na edX "Introduction to Computer Science and Programming Using
Python"
https://www.edx.org/course/mit/6-00-1x/introduction-computer-science/1122 .
Sama platforma edX jest na Open Source napisana w Django i Pythonie
https://github.com/edx/edx-platform
* Coursera.org "Learn to Program: The Fundamentals" również w Pythonie
https://www.coursera.org/course/programming1
* Coursera.org "Interactive Programming in Python"
https://www.coursera.org/course/interactivepython

Barierią jest tylko język. Jednak wątpie by studenci informatyki i
kierunków pokrewnych nie posiadali wystarczającej wiedzy by zrozumieć ten
materiał. Oczywiście można by wymieniać dalej kolejne kursy :) (I to
cieszy, że jest masa kursów na poziomie akademickim). Celowo pominąłem już
bardziej zaawansowane kursy których jest prawdodpobnie jeszcze więcej z
użyciem Pythona.

Tym mailem chciałbym wprowadzić do dyskusji jak najlepiej wykorzystać to co
istnieje, tak, żeby nie tworzyć od zera. Spora cześć różnych materiałów
jest na otwartych licencjach więc ich wykorzystanie tylko ułatwia nam
pracę.

Warto też zadać sobie pytanie jak chcemy budować tą edukację Pythona w
Polsce. Przebąkiwałem w czasie spotkania założycielskiego, że warto by
rozpocząć pracę od nauczycieli akademickich i nauczycieli. Wynika to z dość
prostego faktu. Nie wiem czy na dziś jesteśmy w stanie np cały semestr
prowadzić zajęcia z Pythona. Warto może zacząć zachęcić środowisko
akademickie tym, że Python jest dzisiaj niesamowitą możliwością dla świata
nauki jak i studentów. Gdyby zaszczepiać bakcyla od głowy to robimy to na
lata :). Bo wiadomo, że takie zajęcia często potem trwają 5, 10, 15 lat
gdzie wykładowca bardzo rzadko zmienia podstawę zajęć (mam na mysli język
programowania). Przez to pokolenia studentów żyły Pascalem (mimo, że 70-80%
z nich potem nie miała nic z nim wspólnego). A Pascal dotarł na uczelnie i
do szkół pod hasłem "łatwy język programowania" z prostą składnią.

Przepraszam was wszystkich za długość tego maila. Mam nadzieję, że to
sprowokuje (choć proszę nie traktować mnie jako prowodera) u nas dyskusje
jak podejść do tego problemu i tej tematyki...

Serdecznie pozdrawiam
Kamil Gałuszka

PS. Jeszcze na koniec. Myślę, że warto a nawet potrzeba wprowadzić
systemowe działania zmierzające do wprowadzenia Pythona na maturze. Obecnie
dopuszczony jest Pascal, C/C++, Java (za:
http://www.cke.edu.pl/files/file_add/file_add-16.pdf ). Taką akcję
prowadził właśnie Dominik Kozaczko. "Python na maturze"
https://www.facebook.com/python.na.maturze?fref=ts Myślę, że warto wspierać
tą akcję i działać na rzecz wprowadzenia Pythona w szkołach.