[python-nl] visualisatie van voortgang

Floris van Manen vm at klankschap.nl
Sat Sep 3 18:20:40 EDT 2016

> On 3 Sep 2016, at 15:57, Geert Stappers <stappers at stappers.nl> wrote:
>

> Hoi,
>
> Wat is geschikte libary of framework om voortgang te visualiseren?

De eerste vraag  die rijst is natuurlijk de voortgang waarvan …
Als het er om gaat om een proces in de verschillende stappen te volgen, dan is de eerder voorgestelde tqdm module erg geschikt.

Je kunt het gestapeld gebruiken:

for i in tqdm(range(10)):
    for j in tqdm(range(100)):
        pass
    for j in tqdm(range(300)):
        pass
    for j in tqdm(range(50)):
        pass

Dit geeft je twee progress bars, een voor het totaal en een voor de sub task.

Als je de status van verschillende tellers wilt kunnen volgen binnen een loop,
kun je ook een enkele regel aanmaken en die telkens overschrijven.

while process_going():
    print(teller1, teller2, teller3, end=‘\r’)
print(‘\nKlaar’)

ipv de teller als getal, kun je die vervangen door een aantal ‘*’ + een aantal ‘ ‘
Daar kun je natuurlijk zelf een functie voor bedenken ;-)

.F