[python-nl] Background

Marc Stevens marcs at ziggo.nl
Thu Nov 13 02:29:24 CET 2014

Hai, Marc hier.

Ik ben al een tijdje bezig geweest met verdiepen in het maken van spellen met een achtergrond en een sprite die bijvoorbeeld over het scherm beweegt.
Daar voor heb ik enige voorbeelden bestudeerd.
Maar nu vraag ik me af , hoe je nou een spel maakt waar de sprite als het ware stil staat, en de achtergrond onderdoor beweegt.
Dit zie je ook bij games van bijvoorbeeld autoracen of adventure-games waar een figuurtje door een gangen stelsel beweegt.Het figuurtje staat stil terwijl de achtergrond er achter door beweegt.
Ik heb zoiets dergelijks op een eenvoudige manier ook proberen te maken door een groot PNG bestand (kabouter) als achtergrond te gebruiken en dit met de cursor toetsen te bewegen.
Het programmaatje  (zie bijlage) is gemaakt van allerlei bijeen geraapte informatie uit voorbeelden en zal wel rammelen van de fouten, maar ik zie dit als een uitdaging.
Als het niet te veel gevraagd is, het programma loopt in het begin al meteen vast. Zouden jullie mij verder willen helpen?

                                                                                             bij voorbaat dank,

                                                                                                                  Marc Stevens

import pygame
from pygame.locals import *
from sys import exit

pygame.init()
screen=pygame.display.set_mode((800,600))
background=pygame.Surface(screen.get_size())
background.fill((250, 250, 250))
x=1
y=1

running=True