[python-nl] Vervuiling code coverage report

Remco Wendt remco at maykinmedia.nl
Thu Nov 11 07:07:19 CET 2010

2010/11/10 Gerard Petersen <gerard at facturize.nl>

> Hi all,
>
> Dank voor alle uitleg. Mijn regels test en reguliere code gaan gelijk op
> dus da's een aardig gemiddelde. De tests draaien zonder de viewtests is ook
> een goede (hoe bedoel je blinde vlek mijnerzijds :)
>
> @Wichert:

reageer je hier op Wichert's bericht of op die van mij? :)

> [snip]
>
> Zoals je voorstelt dit eerst met de functies te doen zou je wat minder
> uitputtend over je views heen kunnen. Het is echter wel zo dat ik ook een
> hoop form rendering (en daarmee input validatie) test via het aanroepen van
> views.

Form interactie is natuurlijk alleen iets wat je op het niveau van de views
kunt testen, aangezien daar de forms gebruikt worden. Maar wat je wel apart
kan testen waarschijnlijk is wat je overige code doet bij het ontvangen van
bepaalde waarden die vanuit je forms komen. Dus bijv. een form in een view
ontvangt alle gegevens die nodig zijn om een nieuwe user in het systeem aan
te maken, dan kan je los de code testen die een user aanmaakt in unit tests
zonder gebruik te maken van forms.

Wat betreft het testen van de form functionaliteit zou ik wel pragmatisch
blijven. Je moet altijd oppassen dat je niet heel uitgebreid functionaliteit
gaat zitten testen die een ander systeem zelf ook al aftest. Django heeft
een behoorlijk uitgebreide test suite die zelf ook al test of form validatie
goed werkt. En definities van forms zijn redelijk declaratief en
overzichtelijk. Aan de andere kant als je zelf custom validators maakt is
het goed om deze functionaliteit te testen. Echter dit kan je ook los doen,
zonder je form als geheel te testen. Als je zeker bent dat de validator los
goed werkt (dus de unit code is goed afgedekt met tests) dan weet je daarna
ook dat de validator ook goed werkt in de context van een form (want dat is
op zijn beurt weer functionaliteit die django test).

Groetjes,
Remco
--
Maykin Media