[python-nl] Newbie vraag werken met tabeldata

GewoonAnthony gewoonanthony at gmail.com
Thu Feb 25 11:16:09 CET 2010

Hallo,

Ik ben een newbie in Python (en voor het eerst programmeren) en zit
met de volgende (simpele) uitdaging, maar ik zie het licht even niet.
Wie kan mij helpen?

Ik wil graag tabeldata gebruiken die alsvolgt is opgebouwd:

Bedrag                          percentage
15000     -   16500          25%
16500     -    23000         30%

etc

Uiteindelijk kan deze tabel vrij lang worden.

Ik wil graag bij een (ingevoerd) bedrag het bijbehorende percentage
ophalen. Omdat deze berekening heel veel voorkomt wil ik de tabel in
een variabel gebruiken (die ik bv bij het opstarten uit de database
lees, maar dit valt even buiten de scope van mijn vraag).

Concreet:
- hoe verwerk ik deze tabel in een variabel (een nested aray?) (en hoe
ziet deze code eruit (gaat mij even om het principe)
- en hoe zoek ik het meest efficient bij het bijbehorende bedrag het
percentage op. Bv doorlopen met een 'for loop'
- is het efficient om veel gebruikte tabellen inderdaag in het
geheugen te laden? En wat is de maximale omvang qua efficiency.

Groet,

Anthony