[python-nl] print euro

Remco Gerlich remco at gerlich.nl
Fri Feb 8 12:32:06 CET 2008

2008/2/8 egbert <egbert.bouwman op hccnet.nl>:

> De kern van mijn probleem verwatert een beetje:
> hoe ziet het python script er uit dat een euro teken produceert
> als je niet van te voren weet waar de uitvoer naar toe gaat,
> een text console, een grafische console of een bestand.

Dit is wel een goed moment om deze link eens te geven:
http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.html

Er is een verschil tussen "Unicode code points", en specifieke encodings.

In principe _is_ unichr(8364) een Unicode euroteken. Maar er zijn tig
manieren om dat te vertalen naar een of meer bytes; en om het uiteindelijk
goed op het scherm te krijgen, moet het programma dat die bytes laat zien
dezelfde methode gebruiken. Als je bijvoorbeeld UTF-8 kiest, dan moet je
terminal, grafische console of programma dat dat bestand weergeeft, ook
weten dat het UTF-8 is, dat aankunnen, en een font gebruiken dat een
euroteken bevat.

Remco