[python-nl] Informatie over python gevraagd

Jan Claeys lists at janc.be
Sun Mar 12 15:50:31 CET 2006

Op zo, 12-03-2006 te 04:41 -0800, schreef woolfke:
> Hallo,ik zoek info over Python.
> Momenteel programmeer ik alleen in VB.NET,en ik zou graag andere talen
> willen verkennen.

Mooi, Python is dan een interessante keuze.

> Bestaat er een freeware versie die ik ergens kan downloaden?

De meeste versies zijn "freeware", meestal zelfs volledig open source.
De "officiële" versie vind je op <http://python.org/> onder "download".
De "ActivePython" versie is ook erg populair bij Windows-gebruikers (in
feite is het de officiële versie plus enkele nuttige extra's).

> Heeft die een grapische usser interface?

Als je een IDE (zoals Visual Studio) bedoelt: er is er een, maar die is
redelijk eenvoudig, en heeft geen "GUI designer".  (Python code wordt
meestal in de favoriete editor van de programmeur bewerkt, denk ik.)

Als je een grafische UI-bibliotheek bedoelt: die is er standaard ook
bij, maar het is een cross-platform bibliotheek gebaseerd op "Tcl/Tk"
die niet erg mooi is IMHO.  Er zijn op internet echter ook bibliotheken
om andere grafische toolkits te gebruiken: wxPython, PyGTK, PyQT, ...

> Wordt er dan ook in een soort van Framework (platform)geprogrammeerd.

Er is de officiële standaardbibliotheek, maar er zijn ook een hele hoop
open source bibliotheken voor allerlei doeleinden die heel veel gebruikt
worden, en dus ook zo goed als "standaard" (maar dus niet officieel)
zijn.

Een niet-volledige lijst van dergelijke extra bibliotheken vind je hier:
<http://cheeseshop.python.org/>

> Is python moeilijk aan te leren?

De basis is redelijk gemakkelijk te leren (op minder dan een dag kan je
zeker al programma's schrijven!), al zijn er ook dingen mee mogelijk die
niet zo eenvoudig te begrijpen zijn (vb. metaclasses, maar die zal je
misschien zelfs nooit nodig hebben).

Het beste is misschien om met de "tutorial" te beginnen:
<http://docs.python.org/tut/tut.html>

Een goed boek om python te leren (ook als echt boek te koop, als je dat
handiger vindt) is "Dive Into Python": <http://diveintopython.org/>

> Is er iemand die mij op het goede spoor wil zetten?
> Dank u al,groetjes

Hopelijk ben je hier al iets mee, en als je meer info wil vraag je maar!

--
Jan Claeys