[PLPUG] W jaki sposób ma działać Stowarzyszenie PLPUG?

Wojciech Zając wojtek w reu.pl
Wto, 7 Sty 2014, 21:29:14 CET

Ja również nie miałem czasu na odpowiedź, a poza tym liczyłem na
wypowiedzi od innych, choćby tylko na wybrane punkty. Moje odpowiedzi
poniżej, ale wcześniej chciałbym prosić abyście nie pisali ironicznie i
nie odpowiadali pytaniem na pytanie, bo zależy mi na konkretach nawet na
oczywiste pytania.

Dnia 01.01.2014 11:28, wiadomość napisana przez Kamil Gałuszka:
> Przepraszam, że tak późno. Niestety czasu mało a i święta...
>
> 1. A dlaczego miało by być ograniczenie? Jest ku temu jakikolwiek
> logiczny i spójny argument? Kto miałby być tym zainteresowany poza
> ludźmi skupionymi wokół społeczności Pythona zainteresowany?
Skoro nikt nie wysuwa propozycji, to chyba lepiej nie robić sobie
problemów warunkami dla chętnych do członkostwa w Stowarzyszeniu. Ale w
wielu organizacjach pojawia się wymóg poparcia przez jednego lub dwóch
obecnych członków. Może i my powinniśmy postawić pewne wymagania np.
znajomości programowania w Pythonie? Wiem, że obecnie są osoby w
Stowarzyszeniu, które nie są programistami, ale to nie przeszkadza, aby
takie wyjątki były. Dzięki takim wymaganiom jednak damy wyraźny sygnał,
że Stowarzyszenie PLPUG jest dla programistów Pythona. Nie oczekuję
akceptacji tej propozycji, ale chcę zaznaczyć, że wymagania stawiane
członkom PLPUG też wpływają na ich wizerunek na zewnątrz.

> 2. Wydaje mi się, że zgoda jednej osoby z zarządu. Bez przesady
> dlaczego przy tak trywialnej czynności jak przyjmowanie głosowanie za
> każdym członkiem? Seriously? Może jeszcze ktoś ma składać życiorys z
> CV? Raczej chyba nie wyobrażam sobie nie przyjęcia członka, no chyba
> że został pozbawiony członkostwa z innych powodów niż nie zapłacenie
> składki i ubiega się o ponowne członkostwo.
Wydaje mi się, że uzyskanie zgody wszystkich członków Zarządu nie jest
dużym problemem, a w przypadkach kontrowersyjnych - głosowanie
(oczywiście w dowolny najłatwiejszy sposób: mail, sms czy
telefonicznie). Dzięki temu unikniemy, sytuacji gdy jedna z osób
podejmie decyzję nie wiedząc o zastrzeżeniach pozostałych osób (np. za
brak wpłaty składki). Chciałem zwrócić uwagę jeszcze na kolejność
procesu rejestracji. Przyjmując, że nie ma obecnie żadnych ograniczeń
takich jak test ze znajomości Pythona, to kolejność wyglądałaby następująco:
   1) osoba składa deklarację członkowską online lub papierową,
   2) członek Zarządu otrzymuje deklarację wyraża swoją opinię (tak lub
nie) i przekazuje innym członkom, a po uzyskaniu od nich wszystkich
odpowiedzi przekazuje decyzję tej osobie,
   3) osoba opłaca składkę członkowską (oczywiście po otrzymaniu
pozytywnej decyzji Zarządu) i gdy otrzyma potwierdzenie o wpłynięciu
wpłaty od skarbnika, to jest już członkiem Stowarzyszenia.

> 3. Obowiązki są tak naprawdę wg mnie zaciągniętymi dobrowolnie
> zobowiązaniami wobec Stowarzyszenia. I tak przecież nie zmusimy kogoś
> do czegoś czego nie zrobi. Uczestnictwo w Stowarzyszeniu jest
> dobrowolne a obowiązek wynika z publicznej deklaracji np. że zajmę się
> opracowaniem materiałów edukacyjnych, obsługą rejestracji na PyCon PL.
Oczywiście, że w przypadku członka zwyczajnego zobowiązania są
dobrowolne, ale składkę opłacić trzeba i dobrze by było jakby członek
uczestniczył co roku w Walnych Zebraniach. Przeczytajcie dokładnie art.
22 statutu dotyczący obowiązków członka i odpowiedzcie czy na przykład
wynika z niego, że członek ma obowiązek udziału w konferencji PyCon PL?
Bo według mnie tak i dodatkowo ma obowiązek realizacji wszystkich celów
z art. 9. Chyba trzeba to trochę zmienić. Obawiam się, że jeżeli art. 22
nie będzie jasno sprecyzowany, to odstraszy wielu chętnych.

> 4. "Nic o nas bez nas" . Czytaj: Członkostwo w którejkolwiek formie
> jest dobrowolne. Ciężko, że ktoś zostanie czlonkiem honorowym mimo, że
> nie chce wogóle być identyfikowany z jakąś organizacją. To jakby
> powiedzieć, że Jarosław Kaczyński zostaje członkiem honorowym Ruchu
> Palikota czy SLD.
OK, aluzja zbędna, trzeba pamiętać tylko by zawrzeć to w statucie.

> 5. Przecież z tego co pamiętam to już Komitet Założycielski poprawił:
> art. 38 "Walne Zebranie Członków zwyczajne jest zwoływane co roku jako
> zebranie sprawozdawcze, a co drugi rok jako spotkanie
> sprawozdawczo-wyborcze."
Tak, poprawiliśmy, ale teraz jest czas na to by poprzeć lub sprzeciwić
się tym poprawkom. Jednocześnie z tego wynikło, że Walne Zebrania muszą
być organizowanie co rok, o tym też należy pamiętać. Jeżeli nie chcemy
zatwierdzać rocznego budżetu na Walnym Zebraniu, to możemy przywrócić
poprzednią wersję (co 2 lata organizacja Walnego Zebrania), ale budżet
musi być wtedy zatwierdzony np. przez Zarząd.

> 6. Nie rozumiem pytania.
Art. 36 został dodany już na spotkaniu założycielskim. W praktyce
oznacza on, że ustalane będą dwa terminy Walnego Zebrania Członków:
pierwszy, na którym musi być przynajmniej połowa z ogólnej liczby
członków Stowarzyszenia, a jeżeli będzie za mało, to w tym celu ustalony
został drugi termin (który odbędzie się 30 minut po pierwszym), na
którym już nie wymaga się określonej liczby uczestników. W związku z tym
mogą być pewne problemy z interpretacją pewnych artykułów statutu oraz
pojawić się pewne sprzeczności. Dlatego warto było by powiedzieć sobie w
prost kiedy i co możemy przegłosować na Walnym Zebraniu.

> 7. Można doprecyzować. Moim zdaniem
> * Zarząd tu na każde stanowisko wybory
> * Komisje mogą wybierać między sobą kto zostanie i jaką funkcję będzie
> pełnić.
>
> Zasady podczas ostatniego zgromadzenia były ok. Jeżeli bym postulował
> cokolwiek to w niektórych wypadkach dwie tury jeżeli jest więcej niż 2
> kandydatów na dane stanowisko. Aczkolwiek to może być po prostu
> zbędnę. Ale proponuję. Czasami druga tura gdy inni kandydaci odpadli
> zmienia układ głosowania znacznie bo pojedyńcze głosy mogą zmienić
> pierwszy wybór.
Ok, dwie tury, mogą wydłużyć wybieranie, ale może być to istotne do tego
aby wybrana osoba faktycznie miała poparcie większości. Dodam jeszcze,
że warto głosować nad każdym kandydatem do komisji rewizyjnej i sądu
koleżeńskiego osobno (za/przeciw lub ilością głosów na kandydata z
wymaganym progiem).

> 8. art.39 "pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków
> zwyczajnych Stowarzyszenia." Fakt można by obecnie zwiększyć to do
> 2/5. Obecnie przy np. 28 członkach wyszło by, że 9 członków by mogło
> zwołać zebranie a przy 2/5 to by było 11. Wydaje mi się, że próg warto
> zwiększyć, żeby ewentualna próba nadużywania tej instytucji nie stała
> się powszechną praktyką.
Wydaje mi się, że 1/3 w zupełności wystarczy, a nie widzę za dużo
możliwości na nadużycia. Tutaj właśnie powstaje dobre pytanie. Np. Czy
gdy na Walne Zebranie pojawi się tylko 9 osób (w naszym przypadku), to
mogą zmienić statut?