[TehPUG] PyLadies (پایتون برای خانم‌ها) در ایران

Keyvan Hedayati k1.hedayati93 at gmail.com
Tue May 27 23:54:54 CEST 2014

خب نظرات جالب بود و دور از انتظار من :)

*خیلی طولانیه; نمی‌خونم!*
هرکس تو هر ضمینه‌ای از پایتون فعالیت می‌کنه می‌تونه تو پاگ شرکت کنه و در
اون مورد ارایه و کارگاه داشته باشه، ما هم خیلی استقبال می‌کنیم از این موضوع
و منتظر فعالیت و پیشنهادات شما هستیم :)

در مورد اینکه چرا اصلا همچین گروهی تشکیل بشه یکی دوتا مقاله هست که فکر کنم
خوندنشون خالی از فایده نباشه
https://www.informit.com/articles/article.aspx?p=2137399
http://www.pyladies.com/blog/Why-PyLadies

تو سایت http://boston.pyladies.com هم یه قسمت کامل در مورد اینکه "چرا فقط
خانم‌ها" هست که الان چون دیر وقته نمی‌تونم بخونم و فقط لینکش رو میزام:
Why Women Only?
Missy Titus: Why do women try to get ahead by pulling men down?
https://medium.com/thoughts-on-society/a1345b36b91b

Serge Wroclawski: Observations From a Python Workshop
http://blog.emacsen.net/blog/2012/06/07/observations-from-a-python-workshop/

John Scalzi: Straight White Male: The Lowest Difficulty Setting There Is
http://whatever.scalzi.com/2012/05/15/straight-white-male-the-lowest-difficulty-setting-there-is/

Selena Deckelmann: Why there is more than one women in tech group
https://medium.com/i-m-h-o/b192e12dad3a

Hynek Schlawack: How I Stopped Worrying and Started Loving PyLadies
http://hynek.me/articles/how-i-stopped-worrying-and-started-loving-pyladies/

به نظر من این دلیل منطقی نیست که خانم ها شرکت نمی کنن چون آقایون بیشتر هستن

نمی دونم شاید نباشه ولی من این مورد رو چند بار از خانم‌ها شنیدم

من نمی فهمم چرا یه کاری که خوب نیستو اونور آبیا که انجام میدم میشه یه کار
> خوب !

دلیل اینکه من این رو یه کار خوب میدونم اینه که اونور جواب داده و باعث شده
خانم‌های زیادی تو جامعه پایتون باشن، حتی شنیده شده خانمی که کلا
برنامه‌نویسی بلد نبود تو ۸ ماه توسعه‌دهنده جنگو شده بود و پروژه می‌گرفت :)
در این مورد این ویدیو می‌تونه جالب باشه:
Diversity in practice: How the Boston Python User Group grew to 1700 people
and over 15% women
https://www.youtube.com/watch?v=QrITN6GZDu4

بیا قضیه رو جور دیگه ببینیم ، اگر تو هر جمعی تعداد خانم ها بیشتر باشه
> احتمالا از آقایون باید بشنویم:
> ٬آقایون به این دلیل کمتر در جلسات شرکت می کنن که تو جلسات همه خانم هستن٬

من خودم اگه یه جایی برم ۱۰ نفر خانم باشه و من تنها باشم اصلا نمی‌تونم اونجا
بمونم :دی

۱- دلیل اینکه چون همه آقا هستن خانوما خیلی علاقه مند به اومدن نیستن واسه
> همین بیایم لیدی پاگ بزنیم یکم غیر معقوله! و کلن این جرف یکم عجیبه. اگر هم
> همچین مشکلی باشه شاید بشه با یه دعوت ساده از خانوم‌ها برای همکاری بیشتر و
> هماهنگی بیشتر بین خانوم‌ها حل بشه.

موضوع اصلی تازه‌کارا هستن، حداقل به نظر من اگه خانمی تازه بخواد پایتون رو
شروع کنه فکر کنم تو یه جمع زنونه راحت‌تره می‌تونه بپرسه و یاد بگیره تا تو
جمعی که از ۲۰ نفر فقط ۲ نفرشون خانم هست.

۲- شاید تشکیل یه سری زیر گروه‌ها مثل scientific Python یکم جالب‌تر باشه تا
> پاگ لیدی چون تنها دلیلی که من جلسات رو فقط دنبال می‌کنم و نمیرم این هستش که
> موضوعاتی که مطرح میشن خیلی از استفاده‌هایی که من و امثال من از پایتون داریم
> فرق دارن و اگر بشه همچین چیزی وجود داشته باشه خیلی عالی میشه....

من خیلی علاقه‌مند به گسترش پاگ و تشکیل زیر گروه‌های مختلف برای اون هستم،
تنها نکته‌ای که هست اینه که افراد چه علاقه‌ای دارن و تعدادشون چه قدره. اگه
برای هر موضوعی تعداد علاقه‌مندان زیاد باشه می‌تونیم یه سری جلسات رو به اونا
اختصاص بدیم و یا حتی یه زیر گروه جدا برای خودشون داشته باشن.

یه نکته دیگه اینکه منم خیلی فلسفه ی اختصاص این گروه به خانوم ها رو متوجه
> نمیشم

زیر بنای فکری من این بوده که خانم‌ها تو یه جمع زنونه راحت‌تر هستند تا یه
جمع مردونه
حالا اگه اشتباه فکر می‌کنم که این یه بحث دیگه‌اس

کیوان جان راستش یادمه چند باری به من گفتی که چرا کمتر میای و حضورت کمرنگ تر
> از قیل شده ، راستش اون موقع دقیقا نمی دونستم مشکل از کجاست که پاگ زیاد برام
> جذاب نیست ، یکم که بیشتر در موردش فکر کردم فهمیدم که من اصلا به پایتون در
> بستر وب علاقه ای ندارم و برام جذابیت خاصی نداره.

دلیل اینکه ما بیشتر تو وب کار می‌کنیم اینه که بیشتر افرادی که میان به وب
علاقه دارن! و یا تخصصشون اینه. اگه شما یا هر کس دیگه‌ای که تو زمینه‌
دیگه‌ای از پایتون فعالیت می‌کنه بیاد و بخواد فعالیت بکنه ما خیلی خوشحال
میشیم :)

من کاملا و صد در صد مخالفم
> ما ابتدا نیاز به گروه هایی مثل geekfeminism و lady geek داریم که کاراری
> خیلی قشنگی هم کردن مثلا گروه اول conference anti-harassment policy رو برای
> کنفرانس ها و سمینار ها تدوین کردن که خیلی جالب هم هست:
>
> http://geekfeminism.org/2010/11/29/get-your-conference-anti-harassment-policy-here/
> فارغ از این گروه بندی های مرسوم اصولا زنان ما خیلی بد عمل کردن، ما احتیاج
> داریم اول گروه هایی در حد جلسات باز نرم افزاری (که فارغ از زبان و تکنولوژی
> و امثالهم هست) تشکیل بشه، بعد از اون به سمت تخصصی کردن گروه ها برن.

 تو تئوری خیلی خوب و قشنگ به نظر می‌رسه ولی من احساس نمی‌کنم که عملی بشه هر
چند که خیلی دوست دارم این اتفاق بیفته

۱- شاید اگر ماهیت پاگ حالتی رو داشته باشه که همه مجبور نباشن فقط روی یه
موضوع تمرکز کنن و توی هر جلسه چن تا زیرگروه بتونن همزمان با هم کار کنن یه
گوشه هرکدوم خیلی بهتر باشه :) اینطوری هرکسی هرچیزی که دلش میخواد رو کار
میکنه و کسی هم محدود نیست.

نگین خانم! من بارها برای جلسات سه‌شنبه ایمیل زدم و خواستم که کسی پیشنهادی
برای فعالیت بده و هیچ کس به ایمیلم جواب نداده! تا حالا هم کلا کسی در مورد
موضوعی بجز وب تو لیست صحبت نکرده، چرا فکر می‌کنید همه مجبور هستن تو یه
موضوع خاص تمرکز کنند؟ شما پیشنهادی دادین یا ایمیلی در این مورد زدین که بهش
توجه نشد؟ من بازم می‌گم من دوست دارم پاگ فعالیت گسترده و وسیعی داشته باشه و
برای هرکاری که با پایتون میشه کرد یه زیر گروه داشته باشیم ولی نیاز به افراد
علاقه‌مند داریم که تو موضوع فعالیت بکنند.

--
Live long and prosper, Keyvan Hedayati