[python-nl] out of range?

Geert Stappers stappers at stappers.nl
Thu Feb 4 13:17:08 EST 2016

On Thu, Feb 04, 2016 at 06:14:19PM +0100, Marc Stevens wrote:
> Hoi allemaal,
>
> Ik heb het volgende programmaatje geschreven dat een eenvoudige
> data-base moet voorstellen, en dat mijn gezondheid bij houdt na
> aanleiding van mijn gewicht.
> Mijn  gewichten worden opgeslagen en gekoppeld met een datum. Alleen
> geeft hij een foutmelding ???out of range??? als ik de datum bij het
> opvragen van eerdere gegevens wil veriferen.

$ python
Python 2.7.7 (default, Jun  3 2014, 16:16:56)
[GCC 4.8.3] on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> lijst = [ "een", "paar", "elementen" ]
>>> lijst
['een', 'paar', 'elementen']
>>> lijst[0]
'een'
>>> lijst[1]
'paar'
>>> lijst[2]
'elementen'
>>> lijst[3]
Traceback (most recent call last):
  File "<stdin>", line 1, in <module>
IndexError: list index out of range

> Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

De aanname dat de testdata voor handen is.

Groeten
Geert Stappers
--
Leven en laten leven