[python-nl] Eenvoudig beginners vraagje

Michiel Overtoom motoom at xs4all.nl
Tue Mar 17 11:39:19 CET 2015

On Mar 17, 2015, at 05:11, Ward De Ridder wrote:

> Hoewel dit antwoord met try en catch zeker zal werken, lijkt dit me in dit geval niet de beste oplossing.
> Er bestaat in python een isdigit functie [1], die je kan gebruiken als test of een string enkel uit getallen bestaat. Aan de hand daarvan kan je kijken of je input valid is of niet.

Pythonischer is het om ervan uit te gaan dat de input wel goed zal zijn en  alle validatie aan int() over te laten in dit geval. Scheelt een hoop code. Vang echter wel een eventuele exception af, mocht het mis gaan.

"It is easier to obtain forgiveness than permission."

Groets,

--
"You can't actually make computers run faster, you can only make them do less." - RiderOfGiraffes