[python-nl] Security: lijst met veelgebruikte Nederlandse wachtwoorden gezocht

Tikitu de Jager tikitu at buzzcapture.com
Mon Oct 7 19:06:14 CEST 2013

2013/10/7 Niels Bom <niels at nielsbom.com>

> [...]
>
> Bij gebruik van een te grote lijst wordt het volgens mij weer een gedoe om
> dat naar de client te sturen (veel MB) en efficiënt met een algoritme door
> die lijst te ploegen en patronen te genereren. Ik zou dan die check ook
> server side kunnen doen maar dan loop je herhaaldelijk potentiële
> wachtwoorden naar de server te sturen, en dat is niet echt POST, maar je
> wil het ook niet in een GET doen. Een tweede argument tegen een grote lijst
> is dat je met een relatief kleine lijst al een groot deel van de slechte
> wachtwoorden eruit kan vissen, omdat veel mensen simpelweg toch hetzelfde

Je zou kunnen denken aan eenmalig een recogniser maken voor je lijst, en
alleen die recogniser naar de client te sturen.
Wat overview: http://www.n3labs.com/pdf/lexicon-squeeze.pdf
Gezien dat false positives niet erg belangrijk zijn zou je misschien ook
een Bloom filter gebruiken, wat dan nog kleiner gemaakt kan worden.

gr,
Tikitu

> [...]
> Maar is dat eigenlijk tegelijk ook niet erg? Als mensen een password willen
> gaan gebruiken wat ooit is gecracked en wat (blijkbaar) door een redelijke
> groep mensen gebruikt wordt dan is het waarschijnlijk een goed idee om dat
> wachtwoord juist niet te gebruiken. Right?
>
> Ik zit net nog een keer door die Engelse lijst te kijken, maar daar zie je
> toch ook veel onzinwoorden tussen staan, die je niet in een woordenboek zal
> vinden. En niet-Engelse woorden.
>
> In ieder geval bedankt voor jullie reacties, ik zoek en denk nog even

Buzzcapture

Herengracht 180, 1016 BR, Amsterdam

 T: +31 (0)20 3200377

M: +30 6947 212 212

Recent
01-10-2013: Carglass  <http://www.carglass.nl/>start met Buzzcapture
19-09-2013: FHV/BBDO <http://www.fhv.bbdo.nl/nl_NL/home> kiest voor
Buzzcapture
17-09-2013: Infographic
<http://nos.nl/op3/artikel/552381-de-troonrede-king-of-buzz-en-de-hoedjes.html>Prinsjesdag
van Buzzcapture gepubliceerd door NOS
07-09-2013: Politiek & social media: Burgermeesterindex
<http://blog.buzzcapture.com/post/60347778326/burgemeesterindex-augustus-2013-terugbetalen-aan-vlissin>augustus
2013
01-09-2013: Buzzcapture zoekt <http://www.buzzcapture.com/nl/vacatures/> een
Software Developer, Data Engineer en Social Media Analist

10-08-2013: Buzzcapture in Top
15<http://blog.buzzcapture.com/post/54087616647/buzzcapture-in-top-15-beste-social-media-tools>
internationale
monitoring tools