[python-nl] lastige tram vraag ...

Marijn Vriens marijnvriens at gmail.com
Thu Jul 12 00:17:28 CEST 2012

On 07/10/2012 11:17 PM, eric casteleijn wrote:

> In mijn lezing ging het niet zozeer om toegang tot de source code
> (doen mensen veel closed source development in Python?) maar meer dat
> de klant zeker wil weten dat iemand anders beschikbaar is om ze te
> helpen mocht de originele ontwikkelaar plotsklaps verdwijnen.

Als *klant* van verschillende "een pitters" is dit idd een probleem. Het
gaat vooral om:
- Het Bus/Tram geval,
- De Vakanties,
- Beperkte mogelijkheden van parallel uitvoeren van (sub-)projecten.
Zodat met een beetje pech, het allemaal sequentieel gaat.
- En dan ook nog situaties als: "Terug in loondienst" , "Verandering van
platformen/interesses/pivot", etc.

En dan ook nog het beheer aspecten:
- Als het over 3 maanden niet meer werkt, wie neemt dan de telefoon op?
Ook als er dan de dead-line van een ander project van een andere klant is?

Voor niets gaat de zon op, dat is duidelijk en ook niet het probleem.
Maar het switchen van leverancier en de daaraan verbonden impact op
kosten, doorlooptij en kwaliteit, dat is vaak niet te verwaarlozen.

Voor ons is het een reden om vaak het echt "interessante werk"  toch bij
grotere partijen neer te leggen (waar de directeur het management komt
uitleggen dat het nooit meer zal gebeuren).

Sterker, het is ook de reden om op dit moment geen Python/Django, maar
vooral PHP/Drupal te gebruiken. Door de grote van die community zijn
alternatieve partijen eenvoudiger te vinden.

Als *klant* zou ik graag zaken doen met bedrijven (zzpers, etc) die dit
thema goed (en bewijsbaar) opgelost hebben.

Mvg,
      Marijn Vriens.