[python-nl] why does the Dutch only use Django ?

Dirkjan Ochtman dirkjan at ochtman.nl
Tue Sep 14 11:39:22 CEST 2010

2010/9/14 Stef Mientki <stef.mientki at gmail.com>:
> Omdat ik zelf (nog steeds zoekende ben naar een goed framework).

Ik kan je zo ook wel vertellen dat de "redenen" uit die presentatie
geen redenen zijn om niet met Django te werken; die slides bevatten
meer kritiek op Django-het-project dan op Django-de-software.

> Ik heb een soort gelijke vraag al eens een jaar geleden gesteld.
> Als ik de mail in deze newsgroep over de afgelopen 4 jaar op de titel
> doorzoek,
> totaal 1200 posts
> waarvan 136 django
> 13 pylons,
> 0 zope / grok / web2py / cherrypy ??? (ik weet overigens niet eens of dit
> allemaal webframe works zijn)
>
> Dus vandaar een van de mogelijke  veronderstellingen: in Nederland wordt in
> overgrote mate Django gebruikt,
> waarom wordt mij niet duidelijk.

Je lijkt te veronderstellen dat Nederland in Django populairder is dan
in andere landen. Ik krijg niet de indruk dat dat zo is; zowel in de
VS als bijvoorbeeld in Duitsland en de UK wordt volgens mij ook veel
Django gebruikt.

> Mogelijke andere veronderstellingen:
> - alleen Django levert dermate veel problemen op, dat er een nationaal forum
> voor nodig is.

Nogal onwaarschijnlijk.

> - we willen dat hebben wat onze directe buren ook hebben

Geen idee waar je het over hebt.

> - Django heeft iets speciaals, waardoor het uitstekend aansluit bij de
> Nederlandse software cultuur ( meer dan 95% MS als ik me goed herinner)

Dat laatste getal lijkt me schromelijk overdreven, maar misschien
beweeg ik me in een FLOSS echo chamber... In ieder geval lijkt ook
deze aanname me nergens op gestoeld.

> Zonder in 1 van de frameworks te duiken,
> maar er alleen over te lezen,
> zou ik persoonlijk geneigd zijn een ander framework te kiezen ;-)

Met enige kennis van de diverse frameworks, ik heb niet het idee dat
jij weet waar je het over hebt; je spreekt in vage aannames en vreemde
veronderstellingen.

Groet,

Dirkjan