[python-nl] Python is popular?

Martijn Faassen faassen at startifact.com
Mon Sep 6 13:01:02 CEST 2010

Hoi,

2010/9/6 A.T.Hofkamp <a.t.hofkamp at tue.nl>:

> Als je pointers moeilijk vind, kan ik je aanraden om wat te gaan spelen met
> assembly language. Ik weet helaas niet meer hoe je dat doet tegenwoordig, in
> de tijd van de home computers als de C64 was het veel eenvoudiger, wat dat
> betreft.

Hoewel ik nou niet echt aanraad om met assembly bezig te gaan alleen
maar om pointers te begrijpen (ze zijn nu niet *zo* verschillend van
Python referenties tenslotte), kun je om op een modern systeem
assembly te leren "corepy" proberen.

http://corepy.org/

Daarmee kun je assembly genereren vanuit Python. Je moet dan wel eerst
bij Intel en/of AMD langs om de processor manuals te downloaden, en
die zijn nu niet echt het meest doorgrondelijk.

> Mijns inziens is het een verkeerd uitgangspunt, voor mij is programmeren het
> begrijpen wat je wel en niet kunt doen met een computer, een taal om aan de
> machine te vertellen wat hij moet doen is van secundair belang.

Ja, ben ik met je eens; het is belangrijker om algemene ervaring te
hebben met programmeren dan met een taal. Hoewel taalkennis
(libraries!) wel degelijk nuttig kan zijn, kun je als ervaren Ruby of
zelfs Javascript programmeur met Python snel aan de slag. Het is wat
moeilijker (maar zeker niet onmogelijk) om te switchen van bijv
statisch naar dynamisch of andersom; het is gemakkelijker om te
switchen in hetzelfde "genre" van taal.

Aan de andere kant geloof ik wel sterk dat de taal die je kies veel
invloed kan hebben op hoe je code schrijft en het kan je denken over
programmeren wel degelijk beinvloeden.

Groeten,

Martijn