[python-nl] Versie beheer opslaan in objecten of modules

Gerard Petersen gerard at facturize.nl
Wed Jul 7 16:36:09 CEST 2010

Hi All,

Ik ben recent met een facturatie pakket online gegaan en loop tegen een
interresant fenomeen aan. Ik zou hierover graag jullie input hebben.

Ik probeer alles zo dynamisch mogelijk af te handelen in mijn django app,
maar door wettelijke verplichting bijvoorbeeld, onstaan er noodzakelijke
wijzigingen.
Nu kan het dus zo zijn dat door een wijziging een oude factuur zou
veranderen. Echter mag dit niet omdat dan een (wettelijk) gefixeerd object
veranderd. Je zou in een versie attribuut op je object middels condities
data kunnen redigeren tot wel/niet beschikbaar. Of je zou de nieuwe versie
van de module die hem genereert er aan kunnen koppelen middels een versie
nummer.

In het eerste geval lijkt het imho op model niveau dat er een fout gevoelige
situatie ontstaat die steeds ondoorzichtiger wordt. En in het tweede geval
zou je code base op termijn onhandelbaar groot worden, omdat je dan van
modules meerdere versie in je app moet gaan onderhouden.

Een ander voorbeeld is bijv een module die de BTW rapportage genereert. Als
ik hier (conform de wet) wijzigingen in aanbreng mogen de oude rapportages
(reeds gebruikt door mijn klanten voor de BTW aangiftes in het verleden)
nooit afwijkingen vertonen.

Zijn er mensen die hier al eens tegenaan zijn gelopen? En hoe kan je daar
het beste mee omgaan?

Mijn hartelijke dank voor jullie brain-power!

Mvrgr,

Gerard.