[python-nl] Python vs PHP

Jan Claeys lists at janc.be
Thu Jul 12 00:26:20 CEST 2007

Op woensdag 04-07-2007 om 15:01 uur [tijdzone +0200], schreef Guyon
Morée:
> Ik werk voor een webdev bedrijfje dat een soort van cms bouwt(wie
> niet?) in PHP4, waarmee we de (voornamelijk e-commerce) websites van
> klanten bouwen en beheren.

PHP4 wordt vziw. niet meer volledig ondersteund wat betreft security
updates e.d.?   Brrr...

> Nou ben ik een echte python fan en heb het er zodoende ook vaak over.
> Gelukkig zijn ze erg open-minded en hebben me gevraagd een soort van
> kleine presentatie te houden met de voors en tegens in vergelijking
> met PHP.
>
> Nu wil ik een beetje pythonsyntax,standardlibs en een beetje django
> laten zien. Ik vraag me af of iemand nog meer interessante onderwerpen
> weet die PHP'ers zullen aanspreken.

Sommigen zullen het misschien leuk vinden om (meer) OOP te kunnen
gebruiken (maar natuurlijk enkel wanneer ze dat willen of wanneer dat
nuttig is).

PHP kent ook geen echte namespaces, dacht ik, wat problemen kan geven
tussen eigen code en modules/libraries die je wil gebruiken.

Een ander voordeel is dat je libraries/modules makkelijk kan
hergebruiken in scripts (vb. voor cron jobs of zelfs GUI tools), iets
wat toch minder elegant is in PHP.

--
Jan Claeys