[Python-hu] Python dokumentáció magyar fordítása

Antal Koós kantal59 at gmail.com
2017. Jún. 13., K, 04:28:01 EDT

Kedves Árpád és Többiek!

>>Most nekünk "egymásnak kell esnünk"
Nem kell :-) Nem volt bennem indulat, amikor a levelet írtam.
Nyilván Tamás, mint "benevolent dictator" fog dönteni :-)

Nekem a "jellemző" is megfelel, talán "magyarosabb", mint az attribútum,
ami ugyancsak magyar szó, de ez utóbbi teljesen fedi az angol kifejezést.

Az alábbiaknál fenntartom a javaslataimat:
1. "tuple" helyett "sokaság":  mert ez magyar. A matematikai ill. fizikai
fogalommal való kapcsolat nem okozhat problémát; legalábbis sokkal
kevesebbet, mint a "halmaz" és a "készlet" esetében.

2. "list comprehension" helyett "listaépítő kifejezés" és "listaalkotó
kifejezés" (egyidejűleg mindkettő, a változatos stílus alkalmazásának
kedvéért):  mert amikor leírunk egy ilyen szerkezetet, akkor ez az a
tevékenység, amit valóban elvégzünk a kifejezéssel. A "listaértelmezés" sem
rossz, de valójában ezt jelenti: "listát értelmező kifejezés"; és akkor már
nekem jobban tetszik az én verzióm :-)

3. "exception" helyett "rendkívüli esemény": mert szerintem ez pontosabb,
mint a "kivétel". Hiszen mindig valami "esemény" történik, a program
végrehajtása "kivételesen" módosul. De maga a "kivétel" szó itt túl
általános. És a magyar nyelvben furcsán hat, hogy "kivétel történt".

A "set" "halmaz"-ként való értelmezése során meg sem fordul a fejünkben,
hogy a set minden elemből csak egyetlen egyet tartalmazhat, azaz éppen a
set legfőbb tulajdonsága nem tükröződik a fordításban.

De a töprengés végeztével majd döntsön a BDFL!

A glossary-ban esetenként a magyar kifejezés mellett zárójelben az angol
eredetit is feltüntethetjük, mert a szaknyelv végül is az angol. A fordítás
célja szerintem kettős, egyrészt, hogy helyes magyarsággal tudjunk a
Pythonról értekezni, másrészt a kezdőknek megkönnyíteni, hogy később a
Pythonról szóló eredeti angol szöveget is megértsék.

--
https://sites.google.com/site/eutlantis/
--------- következő rész ---------