[PLPUG] PyCon PL 2014 - wizja organizacji

Marcin Jabrzyk marcin.jabrzyk w gmail.com
Czw, 28 Lis 2013, 00:50:25 CET

Cześć,

to ja też dorzucę parę słów odnośnie organizacji PyCona PL skoro taki
temat wynikł.
> [...]
> - a na wszystkich tych grupach nam bardzo zależy. Działania
> marketingowe dotyczyłyby między innymi:
> - większej aktywności w mediach społecznościowych takich jak Twitter
> oraz Facebook,
> - prowadzenie bloga,
> - współpraca z lokalnymi grupami, nie tylko związanymi z Pythonem,
> - dotarcie do osób, które jeszcze nie były na PyConie i nawet o nim
> nie słyszały (np. zaangażowanie większej liczby kobiet, promocja wsród
> user group innych języków programowania),
> - organizacja konkursów, gdzie nagrodą jest bilet na konferencję,
Zgadza się marketing PyCona mocno kuleje. Brakuje osoby, która czuje ten
temat social mediów i mogła by mu się poświęcić. Pomimo sporej liczby
osób wypisanych na stronie, z rozkładem zadań bywa różnie :) Z drugiej
strony, pomimo słabego marketingu PyCon PL stał się na tyle
rozpoznawalny i lubiany, że różnymi kanałami i pocztą pantoflową zawsze
kończymy z wcześniejszym zamknięciem rejestracji i listą osób rezerwowych.

> Kolejną proponowaną przez nas zmianą jest przebudowa strony
> internetowej, a w szczególności systemu płatności za bilety.
> Wprowadzenie nowoczesnego designu, płatności opartych o jedno ze
> standardowych rozwiązań (np. PayPal), więcej przydatnego contentu - to
> tylko niektóre możliwe ulepszenia.
Strona trochę nie odpowiada współczesnym trendom i czuć że powoli
dokonuje żywota. Jednak ma bardzo wiele różnych unikalnych
funkcjonalności, które z naszej perspektywy - organizatorów są
niezastąpione i dostępne alternatywne rozwiązania, które analizowaliśmy
takich nie posiadają. Stworzenie alternatywy dla obecnego systemu,
również nie będzie aż tak proste z powodu jego zaawansowania i
wieloletniego rozwoju, przez co jest dosyć sprawdzony w rzeczywistych
warunkach. (To może być działka dla inicjatyw związanych z
stowarzyszeniem. Próba stworzenia, adaptacji czy rozbudowy jakiegoś
takiego systemu konferencyjnego rodem z XXI wieku).
Odnośnie płatności wspomniany PayPal to chyba jedno z (naj)gorszych
możliwych rozwiązań, z powodu blokad, opłat i raczej miernej
popularności w Polsce (w przeciwieństwie świata zachodniego). Lepszym
rozwiązaniem, było by wprowadzenie płatności np. typu PayU które
bardziej odpowiadają Polskim oczekiwaniom i pozwalają na płatności kartą
( reszta świata). Tu jednak też nie jest to taka prosta sprawa, ponieważ
procedury związane z wprowadzeniem tego systemu nie są takie proste ani
szybkie.
Obecne "archaiczne" sposoby płatności są takie, a nie inne z powodu
faktur, vatów i niższych opłat dla ludzi którzy tego wszystkiego nie
potrzebują. Wprowadzenie systemu płatności, troszkę by to pewnie
utrudniło i bez pozostawienia alternatywnego "archaicznego" rozwiązania
zwiększyło by ceny dosyć znacząco. A aktualny poziom powoduje, że
impreza cieszy się popularnością wśród wszelkich grup społecznych :)

> Następnym aspektem, który planowalibyśmy udoskonalić to większa
> dostępność oraz atrakcyjność konferencji dla zagranicznych gości -
> m.in <http://m.in>. więcej informacji po angielsku (przed i w trakcie
> trwania konferencji) oraz więcej talków po angielsku. Chcielibyśmy,
> aby był to nie tylko PyCon PL, ale po prostu PyCon w Polsce (chociaż
> nie da się ukryć, że ostatnia edycja była pod tym względem naprawdę
> OK). Nie mamy zamiaru robić całej konferencji po angielsku - po prostu
> chcemy ją zrobić jeszcze bardziej atrakcyjną dla zagranicznych gości.
Tutaj zgodzę się z poprzednikami, wydaje mi się że w nie mamy co dążyć
do przejścia Pycona PL na język angielski, fajnie jest zaprosić
zagranicznych gości, którzy przy okazji poznają naszą kulturę, a my
dowiadujemy się nowinek z zagranicy, ale "PL" w nazwie zobowiązuje, nie
kopiujmy EuroPythona pod nazwą Pycon PL. Pycon jest jednak głównie
imprezą społecznościową, gdzie ludzie z for, irców, list dyskusyjnych i
różnych grup chcą się też spotkać i pogadać, więc robienie z "na siłę"
imprezy międzynarodowej wg. mnie nie jest tym z czego wzięła się
tradycja PyCona PL i powinniśmy ją zostawić :)

> [...]
> interesujących tematów znajduje się na obrzeżach informatyki. Widząc
> coraz większe zainteresowanie miękkimi tematami (takimi jak np.
> zarządzanie projektami) na innych konferencjach, chcielibyśmy, aby
> także takie prelekcje pojawiały się na PyCon'ie. Wiemy, że zadanie to
> nie jest łatwe - nie zawsze jest z czego wybierać. Mamy jednak
> nadzieję, że wzmożona akcja marketingowa pozytywnie wpłynęłaby na
> liczbę prelekcji zgłaszanych w CfP. Oczywiście na PyCon'ie PL
> pojawiały się już takie tematy - chcielibyśmy jednak słyszeć więcej
Tu też jest śliski temat, bo niektórzy woleliby tematy lekkie i około
informatyczne muskające Pythona, a inni rzeczy typowo Pythonowe. To coś
podobnego jak prelekcje sponsorów, które nie zawsze są techniczne lub
mocno związane z Pythonem, a później jest to odbierane negatywnie, że
zamiast tego powinno być coś lepszego. Ilość zgłoszeń w CfP oczywiście
mogła by być większa, ale w tym roku było już naprawdę dobrze i trzeba
było wybierać kto wejdzie do agendy a kto nie.
Ogólnie dobór tematów i to co powinno znaleźć się w agendzie jednak to
powinna być kwestia komitetu programowego (lub odpowiadającej mu
jednostce). Oczywiście lepiej mieć więcej i odrzucić słabsze zgłoszenia
niż brać wszytko jak leci. Przede wszystkim musimy dążyć do wysokiego
poziomu merytorycznego prelekcji, które znajdą się w agendzie imprezy.

> [...]
> idealnym miejscem. Hotel z zewnątrz przypomina skład budowlany, a jego
> zarząd podpadł kilka razy w trakcie trwania tegorocznej edycji
> PyCon'a. Zachowanie pozostałych gości hotelowych także pozostawiało
> wiele do życzenia. Aktualnie jesteśmy w momencie researchowania i
> sprawdzania alternatyw dla Orlego Gniazda, jednak z uwagi na to że
> pozyskanie kosztorysu i informacji o wolnym terminie hotelu nie jest
> takie proste jak mogłoby się wydawać, nie mamy jeszcze konkretnych
> propozycji. Rejon, w którym aktualnie próbujemy znaleźć miejsce dla
Przy wyborze miejsca najważniejsze są czynniki to jak najlepsze i
najwięcej dróg, kolej, jakieś autobusy i lotnisko gdzieś w okolicy (dla
zagranicznych gości), pod tym względem Mazury to raczej słabe miejsce.
Drugi bardzo ważny czynnik to cena, z tym może być trudniej, jak już
ktoś wspomniał ceny PyCona są takie a nie inne bo w nie dużych
odległościach odbywają się 2 bardzo duże i 1 duża impreza więc można
negocjować w większym stopniu. Kolejny element to pojemność i obsługa,
pod tym względem Orle Gniazdo wypadło znacznie lepiej od "Przedwiośnia"
z lat poprzednich, w przypadku gdy PyCon PL to 300 osób i więcej ciężko
będzie pogodzić te wszystkie punkty i znaleźć opcję która zadowoli
wszystkich. Odpowiednio wcześniejsza rezerwacja i przypuszczam że
element "pozostałych gości" w Orlim Gnieździe jest do wyeliminowania,
jeśli zajmiemy całe miejsce.

> Nie muszą się także obawiać "odstawienia" osoby, które dotychczas
> brały udział przy organizacji PyCon'a PL. Przy tak dużej i poważnej
> konferencji nigdy za mało rąk do pracy i na pewno miejsce dla takich
> osób przy organizacji przyszłorocznej edycji będzie stało otworem. Co
> więcej, miło nam będzie z nimi współpracować.
>
> Kilka suchych faktów na koniec. Planowanym terminem organizacji
> PyCon'a PL 2014 jest wrzesień. Planowana liczba uczestników - ok. 500.
> Czas trwania konferencji - 3 dni (od piątku do niedzieli).
Wrzesień nie jest najgorszym pomysłem, ale jednak sporo ludzi wtedy
wyjeżdża na urlopy co może być pewnym utrudnieniem w zdobywaniu
uczestników, początek września to też powrót dzieci do szkół i nie
wszystkim wtedy pasuje (mieliśmy już takie przypadki na innej imprezie).
Widzę też pewien paradoks - zmniejszenie liczby dni, a powiększenie
agendy o więcej prelekcji/warsztatów. To się raczej nie uda, już w tym
roku agenda była mocno na styk i wypełniała praktycznie cały dzień bez
oczywistych przerw. Mnożenie ścieżek to też utrudnienie, bo potrzeba
większej ilości duży sal i trudność w decydowaniu jak zrównoleglać i co
wybrać już na imprezie. Ogólnie odnośnie dni tygodnia i terminu mamy
feedback z tegorocznej ankiety, więc należało by przede wszystkim wziąć
go pod uwagę.

Pozdrawiam,
Marcin Jabrzyk

PS. Inną kwestią, która kiedyś powinna się pojawić na tej liście jest
powrót do tematu ewentualnej organizacji EuroPythona w Polsce. Który po
sfinalizowaniu stowarzyszenia będzie miał kręgosłup na podstawie którego
można realnie przymierzać się do zorganizowania imprezy gdzieś w Polsce.